Interculturele communicatie

De training is gebaseerd op het TOPOI – model van Edwin Hoffman. Hoffman (2002) heeft een systeemtheoretische benadering van interculturele communicatie en neemt als uitgangspunt de algemene systeem- en communicatietheorie, zoals die is bewerkt door de Interactie Academie in Antwerpen (Steens, 1993). ...

Het TOPOI-model biedt mogelijkheden om communicatieve misverstanden te analyseren- zonder er meteen van uit te gaan dat misverstanden noodzakelijkerwijze met cultuur te maken hebben – en anderzijds oplossingsstrategieën te ontwikkelen

Het TOPOI-model leidt niet  tot een instrumentele aanpak van communicatie. De sleutel om ‘deuren te openen’ veronderstelt een grondhouding van ‘presentie’.

Met ‘presentie’ wordt aandachtige betrokkenheid bedoeld; “je aandacht is waar de ander zit en niet bij een methodiek, theorie of beleidsplan” (Baart, 2000b) het gaat om oprechte betrokkenheid bij, interesse in en aandacht voor de ander. 

Het TOPOI- model biedt een systematiek van aandachtspunten en kapstokken waarmee je in de gespreksvoering met personen van een andere etnische of sociale achtergrond, culturele verschillen en misverstanden kan opsporen en aanpakken.

 

Doelgroep:
Iedereen die diepgang wil brengen in de communicatie met medewerkers,  collega’s en klanten.